Реклама в фінансовому секторі є чітко регламентованою. Законодавство встановлює до неї низку умов та вимог, оскільки така реклама зазвичай направлена на приватних осіб з метою стимулювання їх інвестиційних намірів. Далі ми детально розглянемо що представляє собою реклама на ринках капіталу, яким вимогам вона має відповідати та хто контролює її правдивість.
Рекламу на ринках капіталу регулює законодавство. Важливі для врахування норми містяться в таких документах:
• Закон України «Про рекламу;
• Закон України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків»;
• Закон України «Про недержавне пенсійне забезпечення»;
• Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг»;
• Положення про рекламу, затверджене рішенням НКЦПФР від 22.01.2013 №63.
В них містяться дефініції понять, перелічуються різновиди реклами, встановлюються вимоги та обмеження.
Визначення реклами. Широке та вузьке розуміння
В широкому розумінні законодавство визначає, що реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та
в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
У більш вузькому значенні реклама розглядається в залежності від конкретної сфери застосування.
Рекламою фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків визнається розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб інформація про:
– інститути спільного інвестування;
– цінні папери, які емітуються або перебувають в обігу;
– товари та послуги, що пропонуються професійним учасником ринків капіталу та організованих товарних ринків;
– товари та послуги, що пропонуються саморегулівною організацією професійних учасників ринків капіталу;
– послуги уповноваженого рейтингового агентства;
– деривативний контракт.
Водночас не є рекламою фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків:
– інформація, яка відповідно до закону та нормативно-правових актів НКЦПФР підлягає обов’язковому оприлюдненню;
– інформація, яка надається професійним учасником ринків капіталу та організованих товарних ринків своєму клієнтові або потенційному клієнтові під час провадження таким учасником своєї діяльності;
– узагальнені інформаційно-аналітичні матеріали та статистичні дані щодо стану ринків капіталу;
– інформація щодо фінансових інструментів, допущених до торгів на організованому ринку капіталу, яка оприлюднюється оператором такого ринку.
Хто може виступати рекламодавцем
Почнемо з того, що рекламодавець — особа, яка є замовником реклами для її виробництва або розповсюдження.
Коли ми говоримо про ринки капіталу та організовані товарні ринки, то тут законодавство чітко визначає хто саме може бути рекламодавцем того чи іншого фінансового інструменту, послуги чи організації.
Предмет реклами | Рекламодавець |
---|---|
інститут спільного інвестування | корпоративний інвестиційний фонд або компанія з управління активами відповідного інвестиційного фонду |
цінні папери, стосовно яких здійснюється емісія або цінні папери, що перебувають в обігу | емітент або власник зазначених цінних паперів; андеррайтер на підставі відповідного договору андеррайтингу, укладеного з емітентом |
цінні папери, стосовно яких здійснюється допуск до торгів на фондовій біржі | особа, яка подає заявку на допуск до торгів на фондовій біржі; фондова біржа, на якій такі цінні папери допускаються до торгів |
товари та послуги професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків, його діяльність | професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків. NB! Професійному учасникові ринків капіталу та організованих товарних ринків забороняється рекламувати іншого професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків |
товари та послуги саморегулівної організації професійних учасників ринків капіталу | відповідна саморегулівна організація професійних учасників ринків капіталу |
послуги уповноваженого рейтингового агентства | відповідне уповноважене рейтингове агентство |
деривативні контракти та правочини щодо них | особа, яка пропонує від свого імені укласти деривативний контракт, або сторона деривативного контракту |
Загальні вимоги до реклами
✅ повинна бути викладена державною мовою;
✅ має бути чітко відокремлена від іншої інформації, щоб її можна було ідентифікувати саме як рекламу;
✅ реклама, подана у вигляді авторського чи редакційного матеріалу, повинна мати спеціальну позначку «На правах реклами» або розміщуватися під рубрикою «Реклама»;
❌ забороняється прихована реклама (це інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій);
❌ забороняється реклама діяльності чи товару, які підпадають під необхідність ліцензування чи отримання дозволу, але не мають відповідного документа.
Специфічні вимоги до реклами
Реклама цінних паперів повинна містити відомості щодо реєстрації відповідного випуску цінних паперів, зазначені у свідоцтві про реєстрацію цього випуску.
Наступні вимоги не розповсюджуються на рекламу на радіо.
Реклама інститутів спільного інвестування повинна містити відомості щодо наявності свідоцтва про внесення таких інститутів до Єдиного державного реєстру інститутів спільного інвестування, що підтверджує право на провадження діяльності у сфері спільного інвестування, із зазначенням номера свідоцтва, дати його видачі, строку діяльності інституту спільного інвестування.
Реклама товарів та послуг професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків повинна містити відомості щодо наявності ліцензії, яка підтверджує право на провадження відповідного виду діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, із зазначенням серії та номера ліцензії, дати її видачі та строку дії, найменування органу, який видав ліцензію.
Реклама товарів та послуг саморегулівних організацій професійних учасників ринків капіталу повинна містити відомості щодо наявності свідоцтва про реєстрацію саморегулівної організації професійних учасників ринків капіталу із зазначенням номера і дати видачі свідоцтва.
Реклама послуг уповноважених рейтингових агентств повинна містити відомості щодо наявності свідоцтва про внесення до Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств із зазначенням номера і дати видачі свідоцтва.
Рекламодавцям під час замовлення виробництва та розповсюдження реклами фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків забороняється:
• зазначати розмір доходу, який передбачається одержати за фінансовими інструментами (у тому числі за результатами екстраполяційного прогнозу), та робити прогнози щодо збільшення вартості фінансових інструментів (крім фінансових інструментів з фіксованою дохідністю);
• рекламувати цінні папери до затвердження проспекту цінних паперів згідно із законодавством про ринки капіталу та організовані товарні ринки та нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку;
• рекламувати деривативні контракти, що укладаються на організованому ринку капіталу, до реєстрації специфікації таких деривативних контрактів згідно із законодавством про ринки капіталу та організовані товарні ринки, а також нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку;
• використовувати відомості, які не відповідають проспекту емісії цінних паперів відповідного випуску, зареєстрованого Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;
• використовувати інформацію про дохід за фінансовими інструментами або розмір отриманого емітентом у минулому прибутку без посилання на те, що такий дохід або прибуток не є гарантією отримання доходів у майбутньому.
Рекламодавцям під час замовлення виробництва та розповсюдження реклами послуг з недержавного пенсійного забезпечення забороняється вчиняти наступні дії:
• використовувати неповну або недостовірну інформацію стосовно послуг з недержавного пенсійного забезпечення, що надаються цим рекламодавцем;
• використовувати порівняльну рекламу з метою недобросовісної конкуренції шляхом зазначення недоліків у діяльності осіб, які провадять аналогічну професійну діяльність з недержавного пенсійного забезпечення, незалежно від того, чи відповідає така інформація про недоліки дійсності;
• надавати прогноз чи гарантувати зростання доходів учасників недержавного пенсійного забезпечення;
• робити подарунки (виграші) або давати обіцянку про дарування (виграші) потенційним учасникам та вкладникам пенсійних фондів, а також страхувальникам, з якими укладено договір страхування довічної пенсії, чи вкладникам пенсійних депозитних рахунків у банках або здійснювати будь-які інші заохочувальні заходи, що можуть вплинути на вибір того чи іншого пенсійного фонду (банку, страхової організації) його потенційним учасником (вкладником, страхувальником).
Правовий контроль
Контроль за дотриманням законодавства України про рекламу, а саме щодо реклами на ринках капіталу та організованих товарних ринках здійснює у межах своїх повноважень Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Зокрема регулятор встановлює вимоги до реклами та здійснює нагляд за дотриманням законодавства.
У разі порушення
На жаль не рідко рекламодавці заради привернення більшої уваги та кількості клієнтів вдаються до методів, що заборонені законодавством. НКЦПФР уважно аналізує рекламні матеріали і може прийняти рішення про зупинення розповсюдження реклами у таких випадках:
• реклама порушує вимоги законодавства про рекламу;
• реклама недобросовісна;
• реклама прихована;
• в рекламі зроблено неправомірне порівняння.
Особливий підхід: реклама НПФ
Стосовно цього різновиду реклами діє особлива вимога. Попередньо, до виходу, рекламні матеріали повинні бути подані для розгляду та прийняття відповідного рішення до НКЦПФР. Рекламодавець має надати матеріали до регулятора не пізніше ніж за 10 робочих днів до їх розповсюдження.
Зв'язатися з нами