У зв’язку з появою в публікаціях деяких ЗМІ неправдивої інформації про діяльність регулятора ринків капіталу щодо захисту прав інвесторів ТОВ «Фрідом Фінанс Україна», НКЦПФР (Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку) повідомляє наступне.
Історія накладання санкцій
У жовтні 2022 року було накладено санкції на юридичну особу — резидента України, що надає фінансові послуги. Комісію з цінних паперів не долучили до процесу обговорення під час підготовки документів щодо накладання санкцій на ТОВ «Фрідом Фінанс Україна». Як наслідок, усі активи цієї юридичної особи були заблоковані, включно з грошима та цінними паперами, що належали її клієнтам. Враховуючи, що Закон «Про санкції» не передбачає можливості розділити активи підсанкційної особи на власні та клієнтські, активи клієнтів
були заблоковані на рахунках ТОВ «Фрідом Фінанс Україна».
Призупинення ліцензії VS анулювання ліцензії
Анулювання ліцензії ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» означає втрату контролю з боку Комісії над учасником ринку, який більше не є ліцензіатом. Це знімає з нього необхідність зберігання документів та даних фінансового моніторингу.
Важливо звернути увагу, що анулювання ліцензії та ліквідація компанії «ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» жодним чином не забезпечують повернення коштів клієнтам. І жодна постанова або рішення Комісії не мають вищої юридичної сили, ніж закон «Про Санкції», оскільки грошові рахунки на рівні банківських установ та Національного банку України є заблокованими, а зупинення ліцензії не є підставою знімати обмеження з статусу банківського рахунку.
Поки ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» є ліцензіатом ринків капіталу, воно виконує функції СПФМ (суб’єкта первинного фінансового моніторингу), тобто зберігає анкету клієнта з фінмоніторингу та дані про рівень ризику клієнта з точки зору AML-законодавства («Про запобігання та протидію відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом…»).
Тож Комісія у листопаді 2022 року прийняла рішення про призупинення дії ліцензії, що дало змогу унеможливити діяльність підсанкційної особи на ринках капіталу, а також дало час для пошуку ефективних шляхів вирішення проблеми із заблокованими активами клієнтів.
Подальші кроки Комісії — публічні VS непублічні
Ліцензію ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» Комісія зупинила, але це ніяк не вирішує ситуацію в цілому. Тож НКЦПФР розробила текст змін до ЗУ «Про санкції», а саме в частині, де буде можливість регламентувати дії з активами клієнтів підсанкційного професійного учасника ринків капіталу, зокрема Закон про депозитарну систему та Закон про ринки капіталу. Оскільки саме ці питання зараз не врегульовані на рівні закону.
Зазначені зміни не помʼякшують санкції до юридичної особи, і це дуже важливо. Мова йде лише про визначення дій з активами її клієнтів. Також має бути встановлений перелік дій та строки їх виконання для кожного із залучених учасників.
Важливо, що цей законопроєкт був погоджений з НБУ, Національним депозитарієм України та Розрахунковим центром, НАЗК та МРГ з питань санкцій.
Комісія відправила законопроєкт на розгляд народним депутатам у вересні 2023 року, про що повідомила публічно, і лише у грудні 2023 року регулятор отримав відповідь від профільного комітету ВРУ щодо концептуальної незгоди з підходами, закладеними в тексті.
Надалі Комісія зверталась до Голови Верховної Ради України та Першої віце-прем’єр-міністерки України – Міністерки економіки України з проханням посприяти вирішенню зазначеного питання та підтримати ініціативу Комісії щодо механізму, який пропонується в законопроєкті.
Однак законопроєкт Комісії так і не потрапив до зали ВРУ. Тож відразу після прийняття нового закону «Про Комісію» у червні 2024 року стало можливим призначати тимчасового керуючого, про що Комісія повідомила широкому загалу.
Адміністратор вже провів оцінку та систематизацію частини зобов’язань, що дозволило йому сформувати пропозиції щодо можливості повернення певних активів. Наразі триває співпраця з державними інституціями щодо узгодження критеріїв перевірки клієнтів ТОВ «Фрідом Фінанс Україна» для визначення переліку осіб, які мають право на повернення активів. Запропонований механізм має забезпечити недопущення повернення певних активів підсанкційним та пов’язаним із ними особам.
Блокування законопроєкту Комісії та новий текст від народних обранців
Після відмови профільного Комітету ВР взяти в роботу законопроєкт, який був розроблений Комісією, депутатом пані Василевською-Смаглюк було створено закриту групу, до якої не залучили представників НКЦПФР. Більше того, до неї не допустили інших народних депутатів. Результатом роботи групи став законопроєкт щодо ТОВ «Фрідом Фінанс Україна», який суперечив багатьом нормам банківського та фінансового законодавства.
Законопроєкт, розроблений цією групою, не отримав підтримки ані з боку міжнародних стейкхолдерів, ані з боку Міжвідомчої робочої групи з питань реалізації державної санкційної політики. Після цього у ЗМІ було оприлюднено матеріал, який подавав ситуацію у викривленому вигляді та звинувачував Комісію в затягуванні вирішення проблеми з активами клієнтів «ТОВ «Фрідом Фінанс Україна».
Спекуляції на темі заблокованих активів клієнтів не відповідають дійсності
Розповсюджена інформація про те, що начебто комерційні банки або підсанкційна особа отримують прибутки на заморожених активах клієнтів ТОВ «Фрідом Фінанс Україна», є неправдивою і не відповідає реальному стану справ.
Усі заблоковані активи та кошти клієнтів умовно знаходяться у декількох «місцях»:
1. Частина коштів, яка не була вчасно інвестована в цінні папери, залишається на рахунках у комерційному банку. Важливо, що ці кошти комерційний банк відразу перераховує на кореспондентський рахунок у НБУ, що забезпечує їхню безпеку. Тож вказані кошти жодним чином не можуть використовуватися комерційним банком ані для отримання прибутку, ані у якості резервів.
2. Основні активи знаходяться в депозитарії НБУ, де обліковуються ОВДП. Гроші від погашення та купонів, заблоковані на рівні депозитарію НБУ, та не перераховувалися до банківських установ.
3. Корпоративні цінні папери та відповідні відсоткові виплати заблоковані у Національному депозитарії України, що гарантує безпеку та прозорість цих операцій.
Тож твердження про використання банком ліквідності клієнтів для власних доходів є безпідставними. Усі дії здійснюються у чіткій відповідності до санкційного режиму та вимог регулятора.
Захист прав інвесторів — ключовий напрям для Комісії
Масові звільнення працівників та переведення на простій регулятора, про які йдеться в ЗМІ, — інформація, що повністю не відповідає дійсності. Внутрішня реорганізація покликана покращити ефективність та збільшити інституційну спроможність Комісії.
Зв'язатися з нами